На пръв поглед изглежда, че милениалите (поколението, родено между 1981 и 1995 г.) и представителите на т.нар. тихо поколение (хората, родени между 1928 и 1945 г.) нямат много общо. Въпреки това, според данни на Националната асоциация на брокерите на недвижими имоти в САЩ, техните предпочитания при покупка на жилище се оказват изненадващо сходни.
Близо до семейството – приоритет за млади и възрастни
И двете възрастови групи поставят близостта до роднини и приятели като основен фактор при избора на жилище. В САЩ 53% от младите и 74% от възрастните купувачи го посочват като решаващо. В България тази тенденция също се засилва – особено след пандемията, когато усещането за сигурност и подкрепа от близки стана ценен фактор при избор на локация за дом.
Новото строителство – притегателно и за двете групи
Интересно е, че и двете групи – милениалите и тихото поколение – предпочитат новите жилища, които предлагат модерни удобства и по-малка необходимост от ремонти. У нас също наблюдаваме подобна динамика. Голяма част от българските клиенти ценят качественото строителство, добрите разпределения и минимизираните скрити рискове. Това прави новото строителство все по-желано, макар и често недостъпно заради по-високата цена.
Ролята на брокера остава ключова
Макар да разчитат активно на технологии – от мобилни приложения до виртуални огледи – и младите, и по-възрастните купувачи често взимат решението си, опирайки се на съвета на близък човек. Личната препоръка създава усещане за сигурност и реална стойност, особено при такава значима крачка като покупката на имот.
Освен това, и за двете поколения ролята на брокера като основен посредник в имотните сделки е изключително важна – не само заради експертизата, но и като гарант за спокойствие и избягване на потенциални рискове.
В България също ясно се откроява тенденцията: повечето купувачи идват чрез препоръка, а първите стъпки в търсенето почти винаги започват онлайн.
Милениалите – лидери на пазара
Милениалите продължават да доминират сред купувачите – 38% в САЩ са от това поколение. Те най-често купуват за първи път, като 88% от по-младите и 52% от по-възрастните милениали попадат в тази категория. Българският пазар също се движи в тази посока, като милениалите стават все по-активни купувачи. За мнозина от тях покупката на собствен имот е инвестиция в сигурност и по-добра алтернатива от наемането на жилище.
Жилище за няколко поколения – нова стара нужда
Интересен тренд, засилен и от икономическите предизвикателства, е многофамилното живеене. Един от шест купувачи на възраст между 40 и 60 години в САЩ търси имот, подходящ за живеене с възрастни родители или вече пораснали деца. В България тази практика също се възражда – често с цел съвместно гледане на деца или грижа за възрастни роднини.
Заключение
Поколенията се различават, но общите ценности – като семейството, стабилността и сигурността – остават движеща сила при покупката на дом. Милениалите може и да са дигитално поколение, но когато става въпрос за жилище, действат изненадващо традиционно. А това е добра новина – за пазара и за бъдещето на имотите.
Източник: по данни от National Association of REALTORS®
Оставете коментар